Derfor er TRX træning et godt valg

Det er nok ikke første gang, du støder på ordene ”TRX træning” – og det er der skam en god grund til. TRX træning har nemlig vokset sig til at være en populær træningsform grundet dens mange funktioner og fordele. Når du træner med TRX træning, aktiverer du nemlig hele kroppen, og du vil med garanti forbedre både din styrke, balance, stabilitet, din core og meget mere – så her er tale om en utrolig effektiv træningsform, der skaber resultater!

Hvad er TRX træning?

TRX står for Total Body Resistance Exercise, og som det fremgår af navnet, har denne træningsform til formål at styrke hele din krop. TRX træning går også under navnene TRX training og TRX workout, og er en multifunktionel træningsform, da du gennem TRX træning både styrker og udfordrer alt fra din styrke, din mobilitet, din kondination, din smidighed, din core og meget mere – så her får du faktisk både elementer fra styrketræning, yoga, pilates og cardiotræning!

TRX træning er det man kalder for slyngetræning, hvilket betyder, at træningen foregår ved brug af et speciallavet stropsystem. TRX træning blev udviklet af de amerikanske elitesoldater, så soldaterne havde mulighed for at holde deres træning ved lige uanset, hvor de befandt sig – så her har du faktisk mulighed for at træne på ægte soldatermanér!

Det, der gør TRX træning til en særlig effektiv træningsform er, at du altid har mulighed for at justere træningsaktiviteterne efter behov. TRX består nemlig af simple øvelser, hvor du bruger din egen kropsvægt som modstand, og du kan altid tilpasse øvelserne, såfremt du ønsker mindre intense aktiviteter eller det modsatte. Du vil derfor kunne benytte denne træningsform omend du er helt grøn inden for TRX-verdenen, let øvet eller en haj til TRX træning.

Såfremt du foretrækker træningscentret fremfor hjemmetræning, kan du med fordel udnytte centrets andre træningsmuligheder. Du kan eksempelvis skabe lidt variation i træningen ved at benytte et sjippetov eller en crosstainer som opvarmning, derefter kan du benytte TRX’en som omdrejningspunktet i dagens træning og endeligt slutte af med udstrækning.

Du kan træne med TRX uanset, hvor du er

En af de store fordele ved TRX træning er, at du altid kan træne uanset, hvor du befinder dig. Hvis du ikke har den helt store passion for træningscentrene, kan du sagtens anskaffe dig en TRX, så du i stedet kan få gang i hjemmetræningen. En TRX fylder ingenting, når den skal hverken opmagasineres eller tages i brug. Derudover er den ganske nem at sætte op derhjemme, da du blot skal have noget, hvor du kan sætte TRX’en fast i såsom en dør, en loftsbjælke eller lignende.  

5 gode grunde til at vælge TRX træning

  • TRX er en effektiv træningsform, der aktiverer hele kroppen
  • TRX indeholder elementer fra både styrketræning, yoga, pilates og cardiotræning
  • TRX giver dig mulighed for at træne uanset, hvor du befinder dig
  • TRX giver rige muligheder for variation i træningen
  • Du bestemmer intensiteten af træningsøvelserne

Hvilke muskler træner jeg med TRX træning?

TRX er som sagt en særdeles effektiv træningsform, hvor du får elementer fra flere forskellige træningsformer samlet i ét træningsredskab. Det er de forskellige træningsøvelser, der afgør, hvilke muskler, der bliver aktiveret, og du kan derfor selv bestemme, hvilke muskler, du vil aktivere. Der findes et hav af forskellige aktiviteter, som hver især fokuserer på de forskellige muskler i kroppen, og du kan derfor med fordel sammensætte dit eget træningsprogram efter dine ønsker.

Hvilken TRX skal jeg købe?

En TRX er ikke kun et træningsredskab, som du finder nede i fitnesscentret – du kan nemlig sagtens købe dit eget reb, så du kan klare træningen derhjemme. Der findes efterhånden et hav af forskellige TRX reb på markedet, og det kan derfor være svært at vurdere, hvilket reb, der passer bedst til dig. Nedenfor har vi samlet nogle gode eksempler på forskellige TRX reb, som er fordelt efter træningsniveau, således du har lettere ved at finde det helt rette reb for dig.

De forskellige TRX’er fås med forskelligt tilbehør – og nogen kommer med mere end andre. Hvis du er på udkig efter din første TRX, kan det være en god idé at undersøge, hvilket tilbehør, der medfølger. Det kræver nemlig mere end bare selve rebet, før du kan gå i gang med træningen. Som udgangspunkt bør du altid sørge for, at der som minimum medfølger et ophæng, da ophænget er en nødvendighed, når du træner med TRX.Til nybegynderen

Hvis du er helt grøn på TRX-området, er du måske ikke lige så villig til at smide et større beløb efter en TRX som en, der har meget erfaring med TRX træning. Derfor anbefales det, at du starter ud med at købe en af de billigere modeller – så har du også mulighed for at afprøve træningsformen og vurdere, hvorvidt det er noget for dig eller ej inden for investerer flere penge i det.

Et godt eksempel kunne være Kettler Basic Sling Trainer. Her får du en billig og solid slyngetræner med de essentielle funktioner, som giver en sjov og allround træning af hele kroppen. Denne slyngetræner har justerbare stropper og bløde håndtag, som giver en fleksibel og behagelig træning. Slyngetræneren kan monteres på en lukket dør med en medfølgende dørkrog.

Priser fra 229 kr.Til den øvede

Måske har du stiftet bekendtskab med TRX træning, men betegner ikke ligefrem dig selv som en haj til det. Du har derfor allerede prøvet kræfter med TRX træning, og er derfor sikker på, at denne træningsform er noget for dig – og derfor kan du med fordel investere i en lidt bedre og dyrere model.

Et godt eksempel kunne være TRX Home 2 Suspension Trainer Kit. Denne slyngetræner er muligvis en af de bedste produkter på markedet, og befinder sig derfor i den lidt dyrere prisklasse – men dog stadig til en overkommelig pris. Her er du garanteret en slyngetræner af høj kvalitet og det mest nødvendige tilbehør er naturligvis en del af sættet. Slyngetræneren har justerbare stropper og fodbøjler samt et forbedret greb, som sikrer en effektiv og behagelig træning.

Priser fra 1.234 kr.Til den professionelle

Du har garanteret helt styr på TRX træningen og stiller derfor høje krav til den næste slyngetræner. Hvis du er på udkig efter en slyngetræner, som egner sig til de professionelle, kræver det, at du finder den store pengepung frem – men til gengæld er du garanteret et suverænt produkt, som i høj grad lever op til prisen.

Et godt eksempel kunne være TRX Pro 4.0. Her er der tale om en slyngetræner, der egner sig til dem, som vil have det bedste af det bedste – og det får man! Denne slyngetræner er en af de mest holdbare og brugervenlige på markedet, og den er derfor effektiv til alle tænkelige aktiviteter. Derudover har den komfortable håndtag og består af slidstærkt materiale, så du kan give den maks gas! Der medfølger også en lang række tilbehør, som du garanteret kan få stor glæde af.

Priser fra 1.795 kr.

Hvordan hænger jeg min TRX op?

Fordelen ved en TRX er, at du faktisk kan bruge den lige, hvor du vil – og du kan derfor sagtens tage den med i sommerhuset, på ferien i Syden eller hvor end du skal hen. En TRX er nemlig utrolig nem at sætte op uanset, hvor du befinder dig, og du kan derfor hurtigt og nemt komme i sving med dagens træning.

Slyngetræneren består af to lange stropper, hvor du i den ene ende finder håndtag til hænderne og fodstropper til fødderne, så du både har mulighed for at træne over- og underdelen. Du skal bruge den anden ende af stroppen til at fastspænde slyngetræneren til et fast objekt i hjemmet. Det kan eksempelvis være en lukket dør, en bjælke i loftet eller en ribbe – du kan også tage TRX’en med udendørs og spænde den fast til et træ, en stolpe eller andet.

Ophæng til TRX

Der findes et hav af forskellige træningssæt, som både består af selve TRX rebet, af ekstra tilbehør, af ophæng osv. Som nævnt i forrige afsnit findes der mange muligheder, hvad angår ophængning af en TRX – og det er helt op til dig, hvorvidt du blot ønsker at fastspænde den til en lukket dør eller, hvorvidt du ønsker et ophæng, som du kan montere enten i loftet eller på væggen.
 

Et ophæng gør TRX træningen væsentligt lettere for dig. Ophænget sikrer nemlig, at din TRX altid er spændt godt og sikkert fast, så du kan træne uden bekymringer. Der findes flere forskellige muligheder, hvad angår ophæng og det gælder derfor om at finde det ophæng, som opfylder dine ønsker på bedste vis. Nedenfor har vi nævnt nogle af de mest populære ophæng, så du kan få et hurtigt og godt overblik over de forskellige ophæng, der findes på markedet.

Hvor højt skal en TRX hænge?

Det anbefales, at du hænger din TRX i en højde mellem 210 – 270 cm. Har du højere til loftet, bør du købe et forlængerstykke, så den ikke hænger for højt, da dette vil påvirke dit udbytte af træningen. En god huskeregel er, når din TRX er fuldt forlænget skal den nederste del af stroppen under håndtaget være omkring 10 cm. over jorden. TRX’en er fuldt forlænget, når du tager fat i vippespænderne og trækker TRX’en så langt ud, som du kan.

Frequently Asked Questions

FAQ om TRX træning

1. Hvad er TRX træning?

TRX står for Total Body Resistance Exercise, og er en multifunktionel træningsform, der har til formål at styrke hele din krop under træningen. TRX træning er en særdeles populær træningsform – og det er der god grund til! Her får du nemlig både elementer fra styrketræning, cardiotræning, yoga og plates som sammen har til formål at styrke og forbedre din smidighed, din mobilitet, din core, din kondition og meget mere!

2. Hvad koster et TRX træningssæt?

Prisen på et TRX træningssæt afhænger naturligvis af, hvilken model, du er på udkig efter. Priserne starter som udgangspunkt ved 800 – 900 kr., som svarer til et træningssæt, der er egnet til nybegynderen. Er du i stedet på udkig efter et træningssæt, der enten er egnet til den erfaren eller professionelle, kan priserne kommer helt op omkring 2.000 kr. – dog får du også, hvad du betaler for.

3. Hvem kan dyrke TRX træning?

TRX træning er for alle – omend du er helt grøn på TRX-området, lidt erfaren eller en super erfaren træningshaj kan du med fordel benytte denne træningsform. Fordelen ved TRX træning er nemlig, at aktiviteterne altid kan justeres, således de bliver tilpasset dit træningsniveau. Der er både mulighed for at mindske og øge intensiteten i de forskellige opgaver, hvilket gør den ideel til alle træningsniveauer.

4. Hvordan hænger jeg min TRX op?

Du kan hænge din TRX op på forskellige måder. I artiklen finder du en god beskrivelse af de forskellige muligheder. Foretrækker du den solide løsning, bør du vælge en Albilica MultiMount. TRX Door Anchor egner sig til den nemme og hurtige løsning, TRX InviziMount egner sig til den hurtige og diskrete løsning og endeligt egner TRX Suspension Anchor sig til den fleksible og udendørs løsning.

5. Hvorfor er TRX træning effektivt?

En stor fordel ved TRX træning er, at den er egnet til alle uanset, hvilket træningsniveau, man befinder sig på. Ved TRX træning har du nemlig selv mulighed for at justere og tilpasse intensiteten efter behov. Derudover er det en effektiv træningsform, da den træner hele kroppen på samme tid – og derudover kan du tage TRX træningen med dig uanset, hvor du befinder dig, da den hurtigt og nemt kan opsættes.

6. Hvor højt skal min TRX hænge?

Det anbefales, at din TRX hænger i en højde mellem 210 – 270 cm. Har du højere til loftet, bør du købe et forlængerstykke, så den ikke hænger for højt, da dette vil påvirke dit udbytte af træningen. En god huskeregel er, når din TRX er fuldt forlænget skal den nederste del af stroppen under håndtaget være omkring 10 cm. over jorden.

7. Hvilken TRX skal jeg vælge?

Valget af den rette TRX afhænger af dine ønsker og dit træningsniveau. Er du nybegynder bør du starte med en budgetvenlig model såsom Kettler Basic Sling Trainer. Er du let øvet indenfor TRX træning, kan du investere i en lidt dyrere model såsom TRX Home 2 Suspension Trainer Kit. Er du derimod lidt af en professionel indenfor TRX træning, bør du vælge en model, der garanterer høj kvalitet og er egnet til den professionelle trænere såsom TRX Pro 4.0.